Ήρθε η ώρα να γνωρίσουμε παρέα τους μεγάλους νικητές της βραδιάς των 7th BeerBartender Awards και τις μπύρες τους μέσα από τις συνεντεύξεις και τα άρθρα που θα ακολουθήσουν. Την αρχή τη κάνει ο Κώστας Αβραμίδης και θα μας μιλήσει ως διοικητικό μέλος της οικογενειακής επιχείρησης Elixi Brewery, η οποία διακρίθηκε με χρυσό μετάλλιο στην κατηγορία των Pale Ale με την μπύρα Marea Double Malt, η οποία κατάφερε να αναδειχτεί και ως Top Ale.
( Διάβασε εδώ τι έγινε στα 7th BeerBartender Awards )
Ας ξεκινήσουμε με μία εισαγωγή για να μάθουμε λίγα πράγματα για εσένα. Πως προέκυψε η ενασχόληση σου με τη ζυθοποιία; Πως και πότε γεννήθηκε η Elixi;
Το καλοκαίρι του 2013 οι γονείς μου μαζί με έναν καλό τους φίλο επέλεξαν να εμπλακούν στο χώρο της μπύρας ορμώμενοι από την αγάπη τους για το προϊόν αλλά και το συνδυασμό του με τη γαστρονομία.
Εκείνη η περίοδος με βρίσκει στην Αγγλία όπου τελειώνω το μεταπτυχιακό μου, στα χρηματοοικονομικά, στο πανεπιστήμιο του York. Η εμπλοκή μου ήταν κυρίως στο branding και στη δοκιμή των συνταγών, που είχε ως αποτέλεσμα τη ναυαρχίδα του ζυθοποιείου μας, την Delphi Pilsner. Αφού επέστρεψα στην Ελλάδα, η έναρξη της παραγωγής το 2014 με βρίσκει να υπηρετώ στο στρατό. Σε όσες ευκαιρίες μου δόθηκαν, συμμετείχα βοηθητικά στις εκθέσεις και τα φεστιβάλ.
Η επαφή με τον κόσμο, επαγγελματίες και μη, ήταν στην πραγματικότητα και η πρώτη μου επαφή με το κομμάτι των πωλήσεων, στην ευρύτερη τους έννοια.
Την άνοιξη του 2015 η δομή της εταιρίας άλλαξε με τον συνέταιρο μας να αποχωρεί. Τότε λοιπόν αποφασίζω να λάβω πιο ενεργό ρόλο, αφήνοντας τα ναυτιλιακά, που ήταν η επαγγελματική μου ενασχόληση.
Έτσι, ανέλαβα το εμπορικό κομμάτι του ζυθοποιείου με το οποίο ασχολούμαι μέχρι και σήμερα.
Μίλησε μου για την πρώτη σας μπύρα καθώς και για τα υπόλοιπα προϊόντα σας. Ποια είναι η πηγή έμπνευση τους;
Το αρχικό πλάνο ήταν το ζυθοποιείο να εγκατασταθεί στην ευρύτερη περιοχή του δήμου Δελφών, εξ ου και το όνομα Delphi. Με τη συγκεκριμένη περιοχή μας δένουν πολλά, παρ’ όλα αυτά, η ιδέα δεν προχώρησε για λόγους εκτός δικού μας ελέγχου. Δεύτερη επιλογή ήταν η κοντινή και επίσης πανέμορφη Χαλκίδα, στην οποία παραπέμπει το δεύτερο μας brand, Marea, που σημαίνει παλίρροια. Τα δύο αυτά brand εξιστορούν μια διαφορετική ιστορία.
Από τη μια η σειρά Delphi με τέσσερις ετικέτες μέχρι στιγμής αναπτύσσεται στη λογική της εκλεπτυσμένης γεύσης και αρωμάτων, με γαστρονομικό χαρακτήρα, μεσογειακό ταμπεραμέντο και φινετσάτη minimal συσκευασία. Από την άλλη η σειρά Marea με δύο ετικέτες διαθέτει πολύ πιο νεανικό και artistic χαρακτήρα με δυνατές γεύσεις, αρώματα και ετικέτες εμπνευσμένες από τα comics και την urban κουλτούρα του street art.
Σίγουρα έχετε κάνει πολλές δοκιμές για να φτάσετε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Όμως, ποιο είναι το πιο περίεργο κατά τη γνώμη σου συστατικό που έχετε χρησιμοποιήσει για να φτιάξετε μια μπύρα ή εάν δεν έχετε χρησιμοποιήσει, έχεις δοκιμάσει κάποια μπύρα που πραγματικά σου φάνηκε «περίεργη» ως προς τα συστατικά της;
Δοκιμές επί δοκιμών! Κάθε συνταγή που μπαίνει σε παραγωγή προέρχεται από επιλογή μεταξύ τριών η τεσσάρων παραλλαγών. Όπως καταλαβαίνεις σε αυτές τις συνταγές είναι έντονο το στοιχείο του πειραματισμού με κοινό γνώμονα πάντα τη προσωπική μας φιλοσοφία ζυθοποίησης, ευκολόπιοτες και ταυτόχρονα ιδιαίτερες αρωματικά και γευστικά συνταγές. Έχουμε χρησιμοποιήσει κατά καιρούς μπαχαρικά, όπως κανέλλα Κεϋλάνης, φρούτα σε διάφορες μορφές όπως φλούδες και πουρέ, μέλι. Η αλήθεια είναι όμως πως πειραματιζόμαστε πιο πολύ στην διαδικασία παραγωγής αλλά και δομικά στην ζυθοποίηση. Για παράδειγμα στη Delphi Triple, που ζυμώνει και ωριμάζει σε δρύινα βαρέλια ή στην Marea blonde που χρησιμοποιούμε δύο διαφορετικά είδη μαγιάς, μια βυθοζύμωτη και μια αφροζύμωτη.
Όλα αυτά τα χρόνια έχω δοκιμάσει πάρα πολλές μπύρες από την παγκόσμια παραγωγή και κυρίως αμερικάνικες, οι οποίες έχουν προχωρήσει σε τελείως άλλο επίπεδο τον πειραματισμό με τα συστατικά. Αυτές που μου έκαναν τη μεγαλύτερη εντύπωση είναι οι μπύρες τύπου Gose, οι οποίες φτιάχνονται με θαλασσινό νερό.
Ποια είναι γνώμη σου για τις μπύρες χωρίς αλκοόλ που όλο και ανεβαίνουν στις προτιμήσεις του κόσμου;
Είναι μια κατηγορία με σημαντική άνοδο στη κατανάλωση τα τελευταία χρόνια, κάτι απόλυτα λογικό αν σκεφτείς την παγκόσμια στροφή στο fitness και την υγιεινή διατροφή. Επίσης και η συνειδητοποίηση του προβλήματος με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, έχει οδηγήσει το καταναλωτή σε αυτή τη κατηγορία. Προσωπικά είναι μια κατηγορία που δε με έχει κερδίσει, όχι λόγω της έλλειψης αλκοόλ αλλά κυρίως λόγω έλλειψης χαρακτήρα, κάτι που επικρατεί στην πλειοψηφία των κωδικών που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά.
Είναι πάντως ένα είδος που έχουν αρχίσει να ασχολούνται και τα μικροζυθοποιία παγκοσμίως, οπότε είναι θέμα χρόνου να υπάρξουν πιο ενδιαφέρουσες, για μένα, προσπάθειες.
Ποιο είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο που αντιμετωπίζει ο μικροζυθοποιός στην Ελλάδα της κρίσης; Πιστεύεις ότι ο Έλληνας καταναλωτής έχει κάνει στροφή στις ελληνικές μπύρες; Τι παρατηρείς;
Τα εμπόδια είναι πολλά, ο απίστευτος όγκος γραφειοκρατίας στο κομμάτι της παραγωγής (τελωνείο, χημείο), η έλλειψη σύγχρονης νομοθεσίας (η παραγωγή ζύθου στηρίζεται σε βασιλικό διάταγμα του 1923!), οι παραπλανητικές τακτικές marketing από τους «μεγάλους» με σκοπό την σύγχυση του καταναλωτή, η έλλειψη κουλτούρας μπύρας (κυρίως στους επαγγελματίες του χώρου) αλλά το μεγαλύτερο είναι στη διανομή. Εκεί παρατηρούμε μονοπωλιακές εμπορικές τακτικές και αποκλειστικές συμφωνίες με τελικά σημεία που αποκλείουν τους «μικρούς».
Κι όχι μόνο, οι συχνά κακές συνθήκες μεταφοράς και φύλαξης των προϊόντων, ειδικά στις τουριστικές περιοχές, δημιουργούν τεράστια ζητήματα σε προϊόντα σαν της μικροζυθοποιίας, που συνήθως είναι «φρέσκα», και χρειάζονται μια πιο προσεκτική μεταχείριση. Αποτέλεσμα είναι η μεγάλη δυσκολία στο κομμάτι της τοποθέτησης και εντέλει την μικρή παρουσία της craft μπύρας στις τουριστικές αγορές, εκεί ακριβώς που είναι ο χώρος στον οποία σαν κατηγορία θα μπορούσε να “λάμψει”, δεδομένου ότι οι τουρίστες που έρχονται στη χώρα μας προέρχονται από χώρες με κουλτούρα πάνω στο κομμάτι της μικροζυθοποίιας.
Παρ’όλα αυτά ο Έλληνας καταναλωτής δείχνει μια μικρή τάση κατανάλωσης ελληνικών μπυρών μικροζυθοποίας (όταν τις βρίσκει) δεδομένου ότι τα μικροζυθοποίια έχουν πολλαπλασιαστεί και το ποιοτικό επίπεδο των προϊόντων έχει ανέβει.
Αλλά, αυτή θα ήταν η απάντηση μου αν με ρώταγες ένα μήνα πριν.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα σήμερα, είναι η νέα κρίση της πανδημίας που ζούμε η οποία μας χτυπάει και εμάς σα κλάδο σε καταστροφικό βαθμό.
Το κλείσιμο των σημείων εστίασης και διασκέδασης έχει οδηγήσει τις όποιες πωλήσεις στη λιανική (κυρίως super markets), με τον καταναλωτή, πολύ λογικά, να στρέφεται σε οικονομικότερες επιλογές, με αποτέλεσμα ουσιαστικά την εκμηδένιση του τζίρου πωλήσεων των μικροζυθοποιίων.
Το θέμα μας τώρα είναι πότε και πως θα βγούμε από την καραντίνα, σε τι κατάσταση θα είναι η αγορά και από εκεί και πέρα για αρχή να καταφέρουμε να σταθούμε στα πόδια μας.
Τι έχετε καταφέρει ως Elixi Brewery από την χρονιά ίδρυσης σας μέχρι σήμερα; Ποιοι είναι οι μελλοντικοί στόχοι σας;
Μέχρι στιγμής έχουμε καταφέρει να έχουμε μια πανελλαδική διανομή, από τη βόρεια Ελλάδα μέχρι και την Κρήτη, ενώ ταυτοχρόνως εξάγουμε συστηματικά σε 7 χώρες του εξωτερικού, με τις εξαγωγές να αποτελούν το 20% του ετήσιου τζίρου μας. Θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή είμαστε από τις αναγνωρίσιμες μικροζυθοποιίες στη χώρα. Επίσης, έχουμε συλλέξει πολλά εγχώρια βραβεία τυφλής γευσιγνωσίας στα Greek Beer Awards, αλλά και δύο παγκόσμια στο International Beer Challenge στη Delphi Dark και Delphi Pils, ενδεικτικά της ποιότητας των προϊόντων μας. Το μεγαλύτερο μας επίτευγμα θα έλεγα ότι είναι η σχέση μας με το πελατολόγιο μας. Όντας μια οικογενειακή επιχείρηση χωρίς πωλητές, οι προσωπικές σχέσεις είναι αυτές που μας έχουν κρατήσει στο επίπεδο που είμαστε αλλά και αυτές που θα μας βοηθήσουν στην επανεκκίνηση.
Εάν κάποιος από τους αναγνώστες μας ενδιαφέρεται να δοκιμάσει τις μπύρες σας που μπορεί να τις βρει;
Αυτή τη στιγμή έχουμε τους κωδικούς Delphi pilsner και Marea Ale στα μεγάλα καταστήματα των αλυσίδων ΑΒ, Σκλαβενίτη, Metro, TheMart, MyMarket και Θανόπουλου. Μεγαλύτερη γκάμα κωδικών μας θα βρουν σε κάβες που κάνουν παραδόσεις κατ’ οίκον και σε e-shops. Ιδανικά, δεδομένης της κατάστασης, θα πρότεινα στους αναγνώστες εάν θέλουν να δοκιμάσουν τα προϊόντα να επικοινωνήσουν μαζί μας, είτε με email (info@elixibrewery.com) είτε στα social media μας (Delphi beer, Marea beer) για να τους βοηθήσουμε να προμηθευτούν τα προϊόντα μας με το καλύτερο και ασφαλέστερο τρόπο.
Τώρα θέλω να μας πεις πόσο cool είναι να ‘σαι ζυθοποιός και τελικά, πως πίνουμε την μπύρα με αφρό ή χωρίς;
Αν και προσωπικά δεν είμαι κυριολεκτικά ζυθοποιός, θα σου έλεγα πως είναι μια σκληρή δουλειά στην καθημερινότητα της, αλλά το δημιουργικό της κομμάτι είναι η πραγματική ανταμοιβή!
Αυτό που επίσης μπορώ να σου πω είναι τι μη cool αλλαγές έχει κάνει αυτή η δουλεία στη δική μου ζωή. Ακόμα και όταν βγαίνω να διασκεδάσω κάνω δουλειά! Δεν υπάρχει περίπτωση να πάω σε ένα μαγαζί και να μην ασχοληθώ να αναλύσω το κατάλογο του ή να γνωρίσω το barman.
Κλείνοντας, η μπύρα πάντα με αφρό παιδιά!
Περισσότερα για την Elixi Brewery θα ανακαλύψεις εδώ: https://www.elixibrewery.com/