Γαστρονομία

Anuga 2023: Συμμετοχή-ρεκόρ Ελλήνων εξαγωγέων, εντυπώσεις και νέα προϊόντα

Anuga Aggelakis

Η Anuga, η κορυφαία και σημαντικότερη έκθεση τροφίμων και ποτών παγκοσμίως, απέδειξε και φέτος γιατί είναι ο αδιαμφησβήτητος ηγέτης και το σημείο αναφοράς του κλάδου. Η έκθεση διεξήχθη στην Κολωνία της Γερμανίας, από 7 έως 11 Οκτωβρίου 2023.

Τ’ ακόλουθα επίσημα στοιχεία αντικατοπτρίζουν την ισχυρή συμμετοχή: Με περίπου 140.000 επισκέπτες από 200 χώρες και περίπου 7.900 εκθέτες από 118 χώρες, η διεθνής έκθεσης ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Το ποσοστό της διεθνής κοινότητας έφτασε στο 94%. Αυτά από μόνα τους επιβεβαιώνουν τη συνεχιζόμενη επιτυχία της ως την πρώτη έκθεση τροφίμων και ποτών παγκοσμίως. «Με την πάροδο των δεκαετιών, η Anuga έχει καθιερωθεί ως το αδιαμφισβήτητο νούμερο ένα γεγονός. Και η τρέχουσα διοργάνωση αποτελεί απόδειξη της ποιότητας και της σημασίας μας σε έναν ταχέως αναπτυσσόμενο τομέα. Είμαστε υπερήφανοι που ενώνουμε και ενισχύουμε την παγκόσμια κοινότητα τροφίμων και ποτών υπό τη σημαία της Anuga», τόνισε ο Gerald Böse, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Koelnmesse GmbH.

Η συμμετοχή της Ελλάδας

Με τον αριθμό – ρεκόρ των 269 Ελλήνων εξαγωγέων, συμμετείχε η Ελλάδα στη διεθνή έκθεση τροφίμων και ποτών Anuga 2023, καταλαμβάνοντας την 5η θέση μεταξύ των 7.900 εκθετών από 118 χώρες που έδωσαν το «παρών». Το εθνικό περίπτερο που διοργάνωσε η Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου (Enterprise Greece) φιλοξένησε 123 εταιρείες που καλύπτουν όλο το εύρος του κλάδου. Σύμφωνα με το επίσημο δελτίο τύπου της Enterprise, η φετινή συμμετοχή εστίασε στην ανάδειξη της ποιότητας των πρώτων υλών της ελληνικής γης, την αναπτυξιακή δυναμική της εγχώριας βιομηχανίας, αλλά και στη δυνατότητά της, όχι μόνο να προσελκύει διεθνείς αγοραστές για την κάλυψη των καταναλωτικών προτιμήσεων στους οποίους απευθύνεται, αλλά και σοβαρά επενδυτικά εγχειρήματα, ενισχύοντας έτσι περαιτέρω το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα, τόσο στην ευρωπαϊκή, όσο και στην παγκόσμια αγορά. 

Συνολικά, πραγματοποιήθηκαν 19.000 προγραμματισμένες και adhoc συναντήσεις, κυρίως στα booths των συμμετεχουσών εταιρειών, αλλά και σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο ελληνικό περίπτερο, με στόχο τη διερεύνηση εμπορικών συνεργασιών, ευκαιριών ανάπτυξης εξαγωγών, ενίσχυσης συμπράξεων, αλλά και πιθανών επενδυτικών συνεργειών. 

Για την καλύτερη προβολή της ελληνικής γαστρονομίας, η Enterprise Greece λειτούργησε ειδικό χώρο γευσιγνωσίας και εκδηλώσεων (Business Hospitality Center), όπου οι επισκέπτες και εκλεκτοί προσκεκλημένοι, είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν ελληνικές γεύσεις που υπερέχουν από πλευράς διατροφικής αξίας και ταυτόχρονα προσφέρουν ποικίλες γαστρονομικές εμπειρίες, αλλά και κρασιά, καθώς και να ενημερωθούν για τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της ελληνικής πρωτογενούς παραγωγής. 

Για την παρουσία της Ελλάδας στην Anuga 2023 και τη συμβολή της Enterprise Greece στην προβολή και προώθηση των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό, μίλησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, κ. Μαρίνος Γιαννόπουλος:

«Η Enterprise Greece, στηρίζει εμπράκτως και με δυναμικό τρόπο τις ελληνικές επιχειρήσεις να εξάγουν τα προϊόντα τους σε όσο το δυνατόν περισσότερες αγορές του εξωτερικού, αλλά και τις επενδύσεις προς την Ελλάδα. Η εντυπωσιακή φετινή μας παρουσία στην Anuga, αποτελεί επιστέγασμα των προσπαθειών μας, γι΄ αυτό και η Enterprise Greece θα συνεχίσει το ίδιο δυναμικά, με αναβαθμισμένες, πιο εξελιγμένες και καινοτόμες υπηρεσίες, ώστε η ελληνική εξαγωγική επιχειρηματικότητα να διασφαλίσει ευοίωνες προοπτικές ανάπτυξης και νέα ιστορικά ρεκόρ». 

Από την πλευρά της η Εντεταλμένη Σύμβουλος και Εκτελεστικό μέλος Δ.Σ. της Enterprise Greece, κα. Μπέττυ Αλεξανδροπούλου, συμπλήρωσε:

«Το 2022, συνεχίστηκε με αμείωτο ρυθμό, η ανοδική τάση των εξαγωγών μας. Ειδικά στον Κλάδο Τροφίμων & Ποτών, η Ελλάδα εξήγαγε στην Ευρώπη το εντυπωσιακό ποσό των 6,5 δισ. ευρώ, σχεδόν το 80% του συνόλου, με τη Γερμανία, που φιλοξένησε την Διεθνή Έκθεση Anuga, να απορροφά το 13,3%. Αυτές οι επιδόσεις προκύπτουν από τις προσπάθειες των εταιρειών του κλάδου, σε συνδυασμό με διεθνείς τάσεις, όπως την υιοθέτηση της μεσογειακής διατροφής, την αύξηση των τουριστικών ροών στη χώρα μας, τον επαναπροσδιορισμό τοπικών κουζινών με «ελληνική» επιρροή από καινοτόμους διεθνείς σεφ, κ.α. Η τάση αυτή αντανακλάται στη φετινή παρουσία της Ελλάδας στην Anuga, κατατάσσοντας την Εθνική συμμετοχή στην πρώτη πεντάδα. Ως Enterprise Greece, ήμασταν εκεί μαζί τους, στηρίζοντάς τις να εδραιωθούν διεθνώς και να αυξήσουν περαιτέρω τις εξαγωγές τους» 

Θετικές οι εντυπώσεις των ελληνικών συμμετοχών από την παρουσία τους στην Anuga

Σε επικοινωνία του makeyourway.gr με στελέχη ελληνικών εταιρειών που έδωσαν τη δική τους παρουσία στην πενθήμερη έκθεση της Anuga – με σκοπό την ενίσχυση της εξωστρέφειας τους και τη διείσδυση σε ξένες αγορές- οι εντυπώσεις στο σύνολό τους ήταν ιδιαίτερα θετικές.

Λουξ: Νέες συνεργασίες που θα ενισχύσουν την εξωστρέφεια

Συγκεκριμένα, ο Αντιπρόεδρος και Διευθυντής Marketing & Εξαγωγών της Λουξ, Πλάτωνας Μαρλαφέκας, μιλώντας για τη συμμετοχή της εταιρείας είπε:

«Στο hall 10.2 στο εθνικό περίπτερο της Ελλάδας βρέθηκαν εμπορικοί επισκέπτες από την Ευρώπη, τη Βόρεια και Νότια Αμερική καθώς και από τη Μέση Ανατολή και την Ασία, ξεπερνώντας τις 200 επαφές συνολικά. Το αποτύπωμα της έκθεσης ήταν θετικό αφού ευοδώθηκαν συναντήσεις με υφιστάμενους πελάτες ενώ τέθηκαν τα θεμέλια σύναψης νέων συνεργασιών, που αναμένεται να ενισχύσουν τη στρατηγική της Λουξ για την περαιτέρω ενίσχυση και διεύρυνση της εξαγωγικής της δραστηριότητας. Η Λουξ εναρμονίζεται πλήρως με τις νέες τάσεις και τις καινοτομίες στην αγορά τροφίμων και ποτών και δημιουργεί προϊόντα άριστης ποιότητας με μοναδικά χαρακτηριστικά, που σέβονται τις σύγχρονες ανάγκες του παγκόσμιου κοινού»

Το περίπτερο και τα στελέχη της Λουξ στην φετινή Anuga.
Γιάννης Γρίβας, Διευθυντής Εξαγωγών Λουξ, Χρύσα Μαρλαφέκα, Λουξ, Πλάτωνας Μαρλαφέκας, Αντιπρόεδρος Λουξ, Χαρά Μαρλαφέκα, Λουξ Κωνσταντίνος Μαρλαφέκας, Λουξ

Μ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ & Anuga: Ξεχώρισε με τις αυθεντικές ελληνικές γεύσεις

Η Αγάπη Παπαδοπούλου, Business Development Director- Chief Marketing & Corp, της Μ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ-Ελληνική Ζύμη, ανέφερε:

«Η Μ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ-Ελληνική Ζύμη έδωσε δυναμικό παρών στη φετινή Anuga και ξεχώρισε με τις αυθεντικές, ελληνικές γεύσεις και καινοτόμα προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, τόσο για τον χώρο του Ho.Re.Ca. όσο και του Retail. Στο φιλόξενο και κομψό περίπτερο οι επισκέπτες εντυπωσιάστηκαν από τις παραδοσιακές χωριάτικες πίτες, τη μοναδική μπουγάτσα, τα στριφτάρια και τη μεγάλη ποικιλία από πιτάκια που ξεχώρισαν για το τραγανό φύλλο τους, την τριφτή μυρωδάτη ζύμη τους ή την αφράτη σφολιάτα τους & τις πλούσιες πεντανόστιμες γεμίσεις τους. Την προσοχή επίσης κέρδισε και η εμπλουτισμένη vegan προϊοντική σειρά που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες διατροφικές τάσεις αλλά και η καινοτόμα Pizza, ψημένη στην πέτρα. Η φετινή Anuga ξεχώρισε καθώς αποτυπώνει την πλέον εντυπωσιακή στροφή στην αναγκαιότητα για βιώσιμη ανάπτυξη, τα vegan προϊόντα, την έμφαση στην καινοτομία και σε νέες γεύσεις, διατηρώντας φυσικά ταυτόχρονα τις κλασικές αγαπημένες γεύσεις των καταναλωτών καθώς και οι eco friendly συσκευασίες. Η Μ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ εναρμονισμένη με τις σύγχρονες τάσεις, έχει ως πυλώνες λειτουργίας την καινοτομία και τη βιώσιμη ανάπτυξη με σεβασμό στο περιβάλλον και τον άνθρωπο και επενδύει συστηματικά σε νέες τεχνολογίες.»

Το περίπτερο της Μ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ-Ελληνική Ζύμη, στην Anuga.

ELASION Α.Ε: «Η συμμετοχή και η συνεισφορά τους στην επιτυχή πραγματοποίηση της έκθεσης αποτέλεσε καίριο παράγοντα για την ανάδειξη των προϊόντων μας και την ενίσχυση του διεθνούς μας αναγνωσιμότητας.»

Η εταιρεία ELASION A.E., κατέχοντας το περίπτερο Ε032 στην αίθουσα 11.2, προσέλκυσε μεγάλο ενδιαφέρον και ανταποκρίθηκε με επιτυχία στις προσδοκίες των επισκεπτών, της Anuga.

Μέσω του επίσημου δελτίου τύπου της στέλνει το δικό της μήνυμα σε όσους συνέβαλαν στην επιτυχία της:

«Θα θέλαμε να εκφράσουμε τις θερμότερες ευχαριστίες μας σε όλους τους επισκέπτες και τους εταίρους μας για το ενδιαφέρον και την υποστήριξή τους. Η συμμετοχή και η συνεισφορά τους στην επιτυχή πραγματοποίηση της έκθεσης αποτέλεσε καίριο παράγοντα για την ανάδειξη των προϊόντων μας και την ενίσχυση του διεθνούς μας αναγνωσιμότητας.

Η ELASION A.E. παραμένει προσηλωμένη στην παραγωγή και προώθηση υψηλής ποιότητας κρητικών προϊόντων σε παγκόσμιο επίπεδο. Με τη συνεχή σας υποστήριξη, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με αφοσίωση για την παροχή ακόμη πιο εξαιρετικών προϊόντων στο μέλλον.

Ανανεώνουμε το ραντεβού μας για τις επόμενες πολύ σημαντικές διεθνείς εκθέσεις που ακολουθούν το 2024. Μείνετε συντονισμένοι για περισσότερα νέα και εξελίξεις.»

Το περίπτερο και τα στελέχη της ELASION Α.Ε, στην Anuga.

Ioniki: Νέοι πελάτες και επίσκεψη από τον CEO της Beyond Meat

Από τη θέση του International Sales & Marketing Director, της Ioniki, ο Ιωάννης Πορτοκαλίδης, μίλησε για την πορεία της εταιρείας, τα πολύ σημαντικά στελέχη που επισκέφθηκαν το περίπτερο, όπως ο Ethan Walden Brown, από την Beyond Meat και για τις εντυπώσεις που τους άφησε η έκθεση. Ειδικότερα, είπε:

«Η Ioniki μετρά 32 χρόνια εμπειρίας και από μια μικρή μονάδα με 7 άτομα, έχει εξελιχθεί σε μία από τις κορυφαίες εταιρείες στον κλάδο των κατεψυγμένων ειδών ζύμης και σφολιάτας, εξυπηρετώντας σε εγχώρια και διεθνή αγορά. Προσφέρει εντυπωσιακή γκάμα προϊόντων με πάνω από 500 κωδικούς στον κλάδο του Food Service, ενώ διαθέτει τα brands «Σπιτική Ζύμη» στην Ελλάδα και «Filosophy» στο εξωτερικό.
Η συμμετοχή στην Anuga πραγματοποιήθηκε με το Filosophy, το οποίο διαθέτει 30 προϊόντα σε περισσότερες από 40 χώρες. Πραγματοποιήσαμε συναντήσεις με μεγάλους retailers της Γερμανίας, όπως για παράδειγμα, τα Aldi και REWE.
Υπήρξαν πολύ σημαντικά στελέχη που επισκέφθηκαν το περίπτερό μας, ανάμεσά τους ο συνεργάτης μας & CEO της Beyond Meat, Ethan Walden Brown. Μας τίμησε ιδιαίτερα η παρουσία του στο περίπτερό μας, και ο ίδιος μας ευχαρίστησε για την πολυετή συνεργασία μας, αλλά και τη συνεχή υποστήριξή του προς εμάς.
Η φετινή Anuga, θεωρούμε ότι ήταν σαφώς επιτυχημένη και μέσω αυτής, καταφέραμε να γνωρίσουμε νέους πελάτες με τους οποίους θα αναπτύξουμε ισχυρές σχέσεις εμπιστοσύνης και σεβασμού.»

Το περίπτερο της Ioniki, στην Anuga.

Η πιο επιτυχημένη συμμετοχή σε Διεθνή Έκθεση για την ΑΓΓΕΛΑΚΗΣ

Σύμφωνα με πληροφορίες από την εταιρεία, η φετινή παρουσία της ΑΓΓΕΛΑΚΗΣ θεωρείται ως η πιο επιτυχημένη συμμετοχή της εταιρείας σε Διεθνή Έκθεση, καθώς πραγματοποιήθηκαν πολλές και ουσιαστικές επαφές τόσο με νέους όσο και υφιστάμενους συνεργάτες. Επισκέπτες και από τις πέντε ηπείρους είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να γευτούν τα προϊόντα Ελαιοπουλάκι® της ΑΓΓΕΛΑΚΗΣ, τα οποία ήδη εξάγονται με επιτυχία σε περισσότερες από 10 χώρες. Το Ελαιοπουλάκι®, το μοναδικό κοτόπουλο που τρέφεται με 100% φυτικές τροφές, με βάση το καλαμπόκι και αγνό ελαιόλαδο, εντυπωσίασε τους επισκέπτες της έκθεσης με τη πλούσια γεύση του, το χρυσαφένιο χρώμα του και τη ζουμερή υφή του. Μέσα από τη συνεπή παρουσία της στις μεγαλύτερες Διεθνείς Εκθέσεις, η ΑΓΓΕΛΑΚΗΣ στοχεύει τόσο στη διεύρυνση των αγορών στις οποίες εξάγει τη ναυαρχίδα των προϊόντων της, το Ελαιοπουλάκι®, όσο και στην αύξηση του ποσοστού των εξαγωγών της στο συνεχώς αυξανόμενο κύκλο εργασιών που καταγράφει η εταιρεία. Αξίζει να σημειωθεί ότι ανοδική είναι η πορεία των πωλήσεων της εταιρείας στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κατάρ, το Χονγκ Κονγκ αλλά και τις χώρες της κεντρικής Ευρώπης στις οποίες έχει ήδη παρουσία, με αποτέλεσμα να καταγράφεται σημαντική ανάπτυξη στις πωλήσεις εξωτερικού, οι οποίες στο 9μηνο του 2023 έχουν ξεπεράσει το 10% του συνολικού κύκλου εργασιών της εταιρείας.

Το περίπτερο και τα στελέχη της ΑΓΓΕΛΑΚΗΣ, στην Anuga.

ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ: Εστίαση στην προβολή των νέων προϊόντων

Για την εταιρεία ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ, που πρόσφατα ενσωματώθηκε, μέσω της θυγατρικής Dardanel Greece, στον όμιλο εταιρειών Dardanel Önentaş, ενός από τους μεγαλύτερους ομίλους στον κλάδο των κονσερβοποιημένων και
κατεψυγμένων ψαριών, θαλασσινών και γευμάτων, καθώς και έτοιμων τροφίμων, η Anuga ήταν μία ευκαιρία να ενημερωθεί σχετικά με τις τελευταίες τάσεις και εξελίξεις του διεθνούς FnB κλάδου, να παρουσιάσει τις νέες σειρές προϊόντων της και να συμμετάσχει σε γόνιμες συζητήσεις με διεθνείς εταίρους, να επεκτείνει τις εμπορικές της συμφωνίες και τελικά την εξαγωγική της δραστηριότητα.

Παρουσίαση νέων προϊόντων

Στην Anuga, δεν έλειψαν οι παρουσιάσεις νέων προϊόντων που εναρμονίζονται τόσο με τις καταναλωτικές ανάγκες όσο και με τα αυστηρά διεθνή πρότυπα του κλάδου των τροφίμων και των ποτών.

Λουξ: Νέα προϊόντα χωρίς ασπαρτάμη!

Η ελληνική εταιρεία παραγωγής αναψυκτικών και χυμών, Λουξ, παρουσίασε τη νέα πορτοκαλάδα λουξ free, τη σειρά λουξ Tea και τη νέα σειρά χυμών λουξ σε χάρτινη συσκευασία, προϊόντα που ξεχωρίζουν για τη μοναδική, φυσική και απαράμιλλη γεύση τους. Η λουξ free, τα λουξ Tea και τα λουξ plus ‘n light είναι τα μόνα χωρίς προσθήκη ζάχαρης, χωρίς τεχνητά γλυκαντικά, χωρίς ασπαρτάμη και χωρίς συντηρητικά, χαρακτηριστικά που τα καθιστούν ιδιαίτερα δημοφιλή και αγαπητά στην εγχώρια, αλλά και στη διεθνή αγορά. Αξιοσημείωτο ήταν το ενδιαφέρον από μεγάλες εταιρίες της Ιαπωνίας για τη νέα σειρά των χυμών και αναψυκτικών λουξ χωρίς τεχνικά γλυκαντικά. 

ΑΓΓΕΛΑΚΗΣ: Νέες βιώσιμες συσκευασίες

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των επισκεπτών βρέθηκαν οι νέες βιώσιμες συσκευασίες Ελαιοπουλάκι ®(OliVchicken®), σχεδιασμένες ειδικά για τις αγορές του εξωτερικού,  οι οποίες παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στην Anuga 2023, αποσπώντας ιδιαίτερα θετικά σχόλια. 

Νέα βιώσιμη συσκευασία ΑΓΓΕΛΑΚΗΣ - OliVchicken

ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ: Νέα προϊόντα τόνου (τονοσαλάτες, sachet & κονσέρβα)

Όπως προανάφερα, η εταιρεία εστίασε κυρίως στην προβολή της πλήρους σειράς νέων προϊόντων τόνου της (τονοσαλάτες, sachet & κονσέρβα), αλλά και στη σειρά έτοιμων γευμάτων με θαλασσινά «Πιάτα Ημέρας». Οι δύο αυτές σειρές προϊόντων συνδυάζουν τη διαχρονικά υψηλή ποιότητα της ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ, με δύο από τα πιο βασικά ζητούμενα του σύγχρονου καταναλωτή: την ανάγκη για ευκολία στην καθημερινότητα του, αλλά και την απαίτηση για περισσότερες υγιεινές επιλογές στη διατροφή του. Τα παραπάνω προϊόντα αποτελούν μια έκφραση της διαρκούς προσπάθειας της εταιρείας για καινοτομία, αλλά και της δέσμευσής της να ανταποκρίνεται στις εξελισσόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών, τηρώντας παράλληλα τα αυστηρά πρότυπα ποιότητας της εταιρείας. Στο περίπτερο της ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ οι επισκέπτες της έκθεσης είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τα νέα προϊόντα από κοντά, αλλά και να συνομιλήσουν με μέλη της ομάδας της εταιρείας.

Πίτες Κολιός: Νέες πίτες με παντζάρι, σπανάκι και χαρούπι

Το 2013, η οικογένεια Κολιός αποφάσισε να οδηγήσει την πίτα μπροστά. Με πάθος και τόλμη, έθεσε ένα νέο στόχο, να δημιουργήσει την καλύτερη πίτα στον κόσμο.

Τώρα, σε μια σύγχρονη μονάδα με δύο γραμμές παραγωγής και παραγωγικότητα 50.000 τμχ/ώρα έχει καταφέρει να εισάγει περισσότερα από 20 διαφορετικά προϊόντα στην ελληνική αλλά και παγκόσμια αγορά. Είναι σημαντικό πως το 38% του τζίρου καλύπτουν οι εξαγωγές με χώρες όπως η Γερμανία, η Πολωνία, η Γαλλία και οι Σκανδιναβικές χώρες να κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο.

NEW AGE FLATBREADS, η νέα σειρά της Πίτες Κολιός εντυπωσίασε τους επισκέπτες της έκθεσης. 

Σήμερα, πάλι, κατάφερε να εξελίξει την πίτα. Σε παγκόσμια πρώτη, παρουσιάστηκαν στην Anuga ‘23 πίτες από παντζάρι, σπανάκι, χαρούπι αλλά και πίτα πλούσια σε πρωτεΐνες.

NEW AGE FLATBREADS, η νέα σειρά της Πίτες Κολιός εντυπωσίασε τους επισκέπτες της έκθεσης.  Η “POCKET PITA BREAD”,το best seller της εταιρείας στην ευρωπαϊκή αγορά, με superfoods που καλύπτουν τις ανάγκες του σύγχρονου τρόπου ζωής για γρήγορο και νόστιμο αλλά κυρίως υγιεινό γεύμα.

Συνοψίζοντας, η Ελλάδα κατάφερε να κλέψει τις εντυπώσεις στο γερμανικό έδαφος, οι Έλληνες εξαγωγείς μικροί – μεγάλοι, συνεχίζουν τον αγώνα της εξωστρέφειας προσδοκώντας σε ένα ελπιδοφόρο μέλλον για την ελληνική παραγωγή και οικονομία στο σύνολό της.

Και κλείνω αυτό το ρεπορτάζ με μία προτροπή, εμείς σε αυτόν τον αγώνα ας γίνουμε συναγωνιστές με τις καταναλωτικές μας επιλογές.

Διάβασε ακόμη: Μπάρα Γρηγόρης για καλό σκοπό!

Ακολούθησε το makeyourway.gr στο Google News