Πρόσωπα

Οικογένεια Ποριάζη: Παράδοση και ποιότητα, τα συστατικά της επιτυχίας της!

limnosbakery

Την γνώρισα πριν περίπου 3 χρόνια στα πρώτα ξεκινήματά μου στο χώρο της ελληνικής γαστρονομίας μέσω του αξιόλογου ηλεκτρονικού καταστήματος Filofron. Θυμάσαι εκείνα τα γεμιστά μπισκοτάκια από σταρένιο αλεύρι Λήμνου και μαρμελάδα ρόδι; Είναι ένα από τα ποιοτικά προϊόντα που παράγει. Πέρα από τη “γευστική συνάντηση”, την Οικογένεια Ποριάζη έτυχε να την γνωρίσω και δια ζώσης στην Food Expo 2019 και στην Εξποτροφ 2020.

Όμως, ανεξάρτητα από τα εκλεκτά προϊόντα που παράγει πρόκειται για μια οικογενειακή επιχείρηση που σε μαγνητίζει με την ευγένεια της, το μεράκι της, τον σεβασμό και την αγάπη που δείχνει απέναντι στο καταναλωτή. Έτσι, πριν μερικές μέρες ήρθα σε επικοινωνία με την Αναστασία Ποριάζη, μέλος της οικογενειακής επιχείρησης και μιλήσαμε για την πορεία της, για τα καλούδια της Λημνιακής Γης και για τα πιθανά προβλήματα που έχει επιφέρει η πανδημία στο νησί.

Ας κάνουμε μία εισαγωγή για μάθουμε λίγα πράγματα για εσένα και το brand. Πως προέκυψε η ενασχόληση σου με τον πρωτογενή τομέα; Πότε γεννήθηκε η Οικογένεια Ποριάζη;

Ονομάζομαι Ποριάζη Αναστασία και ως μέλος της οικογενειακής επιχείρησης ασχολούμαι με το Digital Marketing και την Επικοινωνία της εταιρείας. Ουσιαστικά, η Οικογένεια Ποριάζη αποτελεί μια οικογενειακή επιχείρηση (εξ’ ου και το όνομα), η οποία ξεκίνησε το 1919, από την προγιαγιά Χρυσάνθη και τον σύζυγο της Νικόλαο Ποριάζη, ως ένας μικρός ξυλόφουρνος στο χωριό Πορτιανού. Στόχο τότε είχε να τροφοδοτεί τους κατοίκους με ψωμί και παξιμάδια. Αργότερα, ο πρωτότοκος γιος τους και παππούς δικός μας, Κωνσταντίνος Ποριάζης ανέλαβε τα ινία, εγκατέστησε το πρώτο γερμανικό φούρνο στο νησί και κατάφερε να δημιουργήσει ένα σύγχρονο αρτοποιείο.

Όμως η πραγματική άνθιση ξεκίνησε το 1981, όταν ο πατέρας μου Νικόλαος Ποριάζης με τον αδερφό του Δημήτριο Ποριάζη (οι γιοι του Κωνσταντίνου) ξεκίνησαν δυναμικά να ασχολούνται με το επάγγελμα. Τότε ήταν που ξεκίνησε και η ενασχόληση της Οικογένειας Ποριάζη με τον πρωτογενή τομέα αφού οι δύο τους αποφάσισαν να ασχοληθούν παράλληλα με την καλλιέργεια και την παραγωγή των δικών τους σιτηρών. Με αυτά τα δεδομένα, φτάσαμε στο σήμερα όπου είμαστε πλέον μια σύγχρονη μονάδα παραγωγής Αλεύρου, Παξιμαδιών και Ζυμαρικών.  

Μίλησε μου για τα προϊόντα που παράγετε καθώς και για τις διακρίσεις που έχουν λάβει. Πόσους κωδικούς διαθέτετε αυτή τη στιγμή στην αγορά;

Τα προϊόντα που παράγουμε ουσιαστικά χωρίζονται σε τρείς κατηγορίες, στο Αλεύρι, τα
Παξιμάδια και τα Ζυμαρικά. Όλα τους, αποτελούν παραδοσιακά τοπικά προϊόντα της
Λήμνου ενώ το βασικό χαρακτηριστικό των παξιμαδιών και των Ζυμαρικών μας είναι ότι έχουν ως βασικό τους συστατικό το Αλεύρι Λήμνου. Αυτό προέρχεται από τα σκληρά
σιτάρια και κριθάρια τοπικών ποικιλιών τα οποία οι ίδιοι καλλιεργούμε στο ηφαιστιογενές έδαφος του νησιού. Το Φλωμάρι Λήμνου (το οποίο πρόκειται για τοπική χυλοπίτα) είναι το προϊόν με τις περισσότερες διακρίσεις. Το 2018 απέσπασε το παγκόσμιο Great Taste Award ενώ φέτος απέκτησε το Platinum Award στο διεθνή διαγωνισμό Taste Olymp Awards. Στον ίδιο διαγωνισμό βραβεύτηκαν και το σταρένιο Αλεύρι Λήμνου με Silver Award και οι Σταρένιες Μπουκιές και τα Κριθαρένια Παξιμαδάκια Ελαιολάδου με Bronze Award.

Αυτή τη στιγμή, δουλεύουμε συνολικά 22 κωδικούς σε Παξιμάδια, ζυμαρικά, Αλεύρι και
λοιπά αρτοσκευάσματα τόσο σε μεγάλα πολυκαταστήματα όσο και μικρότερα
παντοπωλεία και delicatessens σε όλη τη χώρα. Επιπλέον πέντε κωδικούς δουλεύουμε προς το παρόν μόνο στην τοπική αγορά ενώ σύντομα θα κυκλοφορήσουν δύο νέα προϊόντα.

φλωμάρια Λήμνου

Ποιο θεωρείτε ότι είναι το ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα στην αγορά και γιατί να σας επιλέξει ο καταναλωτής;

Σίγουρα αυτό που μας ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό είναι το γεγονός ότι διατηρούμε ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης της παραγωγής. Δηλαδή καλύπτουμε οι ίδιοι όλα τα στάδια της παραγωγής ξεκινώντας από την καλλιέργεια των σιτηρών, συνεχίζοντας με την άλεση του καρπού (μέρος του οποίου αλέθεται σε παραδοσιακό μύλο του νησιού) και καταλήγουμε στην παραγωγή και τυποποίηση των τελικών προϊόντων. Επίσης, ένα πολύ σημαντικό και βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα δικό μας, είναι ότι τα σιτηρά που καλλιεργούμε αποτελούνται σε μεγάλο βαθμό από τις τοπικές ποικιλίες του νησιού. Επομένως δεν είμαστε απλώς μια Ελληνική επιχείρηση, είμαστε μια καθετοποιημένη μονάδα παραγωγής με τοπικό χαρακτήρα που προσπαθούμε, όσο αυτό είναι εφικτό, να μένουμε αυθεντικοί και πιστοί στη παράδοση που κληρονομήσαμε από τους προγόνους μας.    

Ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που κατά τη γνώμη σας αντιμετωπίζει ο σύγχρονος παραγωγός; Τι θα συμβουλεύατε ένα νέο που θέλει να ασχοληθεί με αυτό το αντικείμενο;

Πιστεύω πως το σημαντικότερο πρόβλημα ενός σύγχρονου παραγωγού είναι ο ανταγωνισμός και το πώς θα καταφέρει να ξεχωρίσει. Σήμερα συνεχώς δημιουργούνται νέα προϊόντα, ποιοτικά προϊόντα, εξαιρετικές συσκευασίες οπότε κάπως έτσι μπερδεύεται ο καταναλωτής και δεν ξέρει τι να διαλέξει. Αυτό είναι και το στοίχημα. Να καταφέρεις να ξεχωρίσεις και να δημιουργήσεις ένα ποιοτικό προϊόν που θα κερδίσει την προτίμηση και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Η συμβουλή μου σε κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με αυτό το αντικείμενο είναι να μην πέσει στη παγίδα να  ‘‘αντιγράψει’’ κάτι που ήδη υπάρχει στην αγορά. Στον καταναλωτή δεν αρέσει η επανάληψη αλλά να ανακαλύπτει συνεχώς νέα προϊόντα και νέες γεύσεις.

Ποια είναι η πορεία της εταιρείας στην εγχώρια και ξένη αγορά και ποια είναι η ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού;

Όσον αφορά την εγχώρια αγορά η ιστορία, όλα αυτά τα χρόνια δείχνει ότι έχουμε μια σταθερά αυξητική τάση και ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές μας εμπιστεύονται και προτιμούν τα προϊόντα μας. Τώρα για την ξένη αγορά η αλήθεια είναι ότι έχουμε αρκετό περιθώριο βελτίωσης αφού για την ώρα εξάγουμε μόνο σε Αμερική και Αγγλία.

   

Ποια είναι η γνώμη σας για τα ελληνικά άλευρα από θέμα ποιότητας, μπορούν να ανταγωνιστούν τα αντίστοιχα ξένα;

Το ερώτημα εδώ είναι αν τα ξένα άλευρα μπορούν να ανταγωνιστούν τα ελληνικά. Η Ελλάδα γενικότερα έχει πολύ καλά άλευρα. Από προσωπική εμπειρία, όσων αφορά το αλεύρι που παράγουμε εμείς, όταν ο σπόρος καλλιεργείτε στον τόπο σου και πόσο μάλλον όταν πρόκειται για αναβιωμένη τοπική ποικιλία αυτόματα ανεβαίνει το επίπεδο. Δεν παίζει όμως ρόλο μόνο ο σπόρος αυτού καθ’ αυτού αλλά και η σωστή μεταχείριση του τόσο κατά την διαδικασία καλλιέργειας όσο και στην διαδικασία της συγκομιδής και της αποθήκευσης. Όταν όλα αυτά γίνονται με αφοσίωση και μεράκι, τότε προκύπτει μια εξαιρετική πρώτη ύλη. 

Είναι γνωστό ότι η Λήμνος αποτελεί ένα από τα πλέον παραγωγικά νησιά του Αιγαίου σε σχέση με την έκτασή της κι αυτό φαίνεται από τις επιχειρηματικές κινήσεις που γίνονται. Θα ήθελα να μας δώσεις μια εικόνα για τις επιχειρηματικές ευκαιρίες της περιοχής.

Ναι αυτό είναι αλήθεια! Η Λήμνος εδώ και χρόνια παράγει και πολλά και εξαιρετικά προϊόντα είτε αυτά είναι Κρασί, είτε Τυρί, είτε Παξιμάδια. Δυστυχώς (η ευτυχώς), όταν πρόκειται για νησί οι επιχειρηματικές ευκαιρίες περιορίζονται σε δύο κατηγορίες. Σε ότι έχει να κάνει με τον τουρισμό και σε ότι σχετίζεται με τον πρωτογενή τομέα και το τρόφιμο. Εμείς ως νησί ανήκουμε στην δεύτερη κατηγορία, αυτή που ο κόσμος για να ξεκινήσει μια επιχειρηματική δραστηριότητα στρέφεται κυρίως σε αυτά που μπορεί να του προσφέρει η φύση. Ο τουρισμός έρχεται σε δεύτερη φάση και αυτό άλλωστε φαίνεται και στο γεγονός ότι για πολλά χρόνια το νησί δεν το γνώριζε ο κόσμος ή θα το γνώριζε από κάποιο χαρακτηριστικό τοπικό προϊόν.

Σε τι βαθμό έχει επηρεαστεί το νησί από την πανδημία, καθώς και η επιχείρησή σας; Αληθεύει, το γεγονός ότι στο πρώτο lockdown η ζήτηση των αρτοσκευασμάτων και των αλεύρων ανέβηκε κατακόρυφα; Συνέβη το ίδιο και στα προϊόντα της Οικογένειας Ποριάζη;

Ευτυχώς το νησί δεν μπορώ να πω ότι έχει επηρεαστεί στον ίδιο βαθμό που έχει
επηρεαστεί η Αθήνα ή η Θεσσαλονίκη. Σίγουρα τα πράγματα δεν είναι όπως πριν όμως,
όπως ανάφερα και προηγουμένως οι περισσότερες επιχειρηματικές δραστηριότητες εδώ
σχετίζονται με τη φύση και το τρόφιμο και όπως και να έχει η κατάσταση ο κόσμος θα
συνεχίζει να το αγοράζει. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για ξηρά τροφή όπως είναι τα
παξιμάδια τα ζυμαρικά και το Αλεύρι που σε περιόδους κρίσης οι καταναλωτές το προτιμούν. Έτσι έγινε και κατά τη διάρκεια του lockdown, το αντιμετωπίσαμε και οι ίδιοι, όμως την αύξηση αυτή ήρθε να μετριάσει το διάστημα αμέσως μετά το lockdown όπου σημειώθηκε μια γενικότερη μείωση των πωλήσεων σε όλους τους τομείς, μέχρι να
σταθεροποιηθεί και πάλι η κατάσταση.

Κλείνοντας πέρα από το να σας ευχαριστήσω για αυτή την υπέροχη συζήτηση που είχαμε σήμερα, θα ήθελα να μοιραστείς μαζί μας τους στόχους της εταιρείας σας για τα επόμενα 5 χρόνια.

Εγώ ευχαριστώ θερμά για τη δυνατότητα που μου δώσατε να αναφερθώ πάνω σε τόσο σημαντικά θέματα και για την ευκαιρία να αναδείξουμε το έργο μας συνολικά ως επιχείρηση. Τα επόμενα 5 χρόνια, αρχικά στοχεύουμε να ολοκληρώσουμε την δημιουργία του δικού μας μύλου ώστε να καταφέρουμε να ελέγχουμε εξ ολοκλήρου όλα τα στάδια της παραγωγής. Παράλληλα πολύ σημαντικός στόχος για εμάς τον οποίο έχουμε σκοπό να δουλέψουμε εντατικά τα επόμενα χρόνια, είναι να αναπτύξουμε ακόμα μεγαλύτερη εξαγωγική δραστηριότητα σε περισσότερες χώρες. Από εκεί και πέρα, σίγουρα στοχεύουμε σε νέα καινοτόμα προϊόντα και στο να κάνουμε ακόμα πιο αισθητή την παρουσία μας στην Ελληνική αγορά. Κάθε φορά προσπαθούμε να προσαρμόζουμε τους στόχους μας ανάλογα με τις ανάγκες που προκύπτουν.

Θα βρεις τα προϊόντα τους σε επιλεγμένα ηλεκτρονικά και φυσικά καταστήματα.

Ανακάλυψε όλα τα προϊόντα εδώ: https://www.lemnosbakery.gr/

zorbabook